onsdag 9. oktober 2013

Hvordan tegne mønster av klær.

Jeg tenkte jeg skulle komme med et sytips i dag.
Hvordan en kan lage mønster av klær en allerede har og liker.

En ting er om de er helt uten stretch og strikk,
da legger en plagget på gulvet, matpapir oppå og tegner av etter sømmene.
Viktig å huske på at en trenger ofte bare tegne halve delen.
Altså dersom en tar mønster av en genser, 
så leggen en bare matpapiret fra midten og ut mot siden.
Når man klipper bretter man stoffet slik at man får helt like deler. 
Akkurat som når man klipper hjerter, så kan man brette det på midten før man klipper.



Når man har plagg med stretch og strikk, blir det litt mer problematisk å tegne av mønster.
Der har jeg fått et supert tips av mamma.
Man tar plagget og legger det på en sofa, eller skumgummimadrass e.l 
og fester det fast med nåler.
Viktig å bruke nåler med stort hode slik at de ikke forsvinner ned i sofaen.
Det kan gjøre litt vondt senere. ;)
Strekk det ut, og sett nåler etterhvert, deretter er plagget klart til 
å legge matpapir oppå og å tegne av.



Så er det bare til å klippe ut valgt stoff og sy delene sammen.


Tadaa! Plagget er klart til å brukes.


3 kommentarer:

  1. Takk for tipset. Må sy noen bukser til lillebror, så det skal prøves ut snart.

    SvarSlett
  2. Hei. Takk for hyggelig kommentar! Enig med deg, ikke glad i bein og gevir i interiøret... Blir for mye jakthytte for min smak. Men, jeg syns de kan være fine da. Har nok litt med yrket mitt å gjøre det..

    SvarSlett
  3. Hmm ikke dumt! Sannelig er mammaer gode å ha :) Vedlig fin buksedress du har sydd også.

    Ha en fin dag i sola (eller regnet, hvis det regner der du er :) )

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren du legger igjen. Den verdsettes høyt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails